„Játékát spontaneitás és kifinomultság jellemzi” - írta a The Strad kritikusa a Fesztiválzenekarzenekar koncertjének szólistájáról, a mindössze harminckét éves tehetségről, Diana Tishchenko ukrán hegedűművészről. Szükség is lesz ezekre a tulajdonságokra, hiszen Haydn maga a spontaneitás és kifinomultság: művei - akárcsak a most megszólaló hegedűverseny - gyakran támaszkodnak barokk mintákra vagy épp követik a műfaj klasszikus szabályrendszerét. Barokk letisztultság után hatalmas zenekari hangzások: a hangverseny második felében Mahler Budapesten bemutatott terjedelmes érzelempalettája, az I. szimfónia szólal meg.
Az Esterházy-udvar szolgálatában Haydn zeneszerzői figyelme elsősorban a zenekari művekre irányult. Az együttes kiváló koncertmestere, Luigi Tomasini több ízben is megihlette Haydnt, így kerülhetett az 1760-as évek közepén első hegedűversenyének címlapjára a „fatto per il Luigi” ajánlás. A fényes C-dúrban megszólaló elegáns, pompás nyitótétel a 17. századi francia nyitányok világát idézi, de a szólóhegedű virtuóz szólama inkább az olasz concertókra emlékeztet. A koncerteken gyakran önállóan is h...allható lassú tétel három szakaszból áll, a páratlan lüktetésű, élénk finálé pedig igen nagy kihívást jelenthetett a kor hegedűseinek, és még ma is izgalmas feladat a szólistának. Mahler 1887 legvégén kezdett el dolgozni első szimfóniáján, amelyet kezdetben programmal ellátott, öttételes szimfonikus költeménynek szánt. „A szimfóniának olyannak kell lennie, mint a világ. Magába kell foglalnia mindent” - írta Sibeliusnak. Ez a mentalitás tükröződik a tételeken átívelő, egymással rokonítható motívumokban, az önidézetekben, a stiláris kirándulásokban és a változatos hangszerelésben is. A mű meglepően hosszú lassú bevezetéssel indul. A témafoszlányokból fokozatosan jutunk el a darab főmotívumához. A Mahler által végül törölt és azóta önálló koncertdarabként élő Blumine helyett a második tétel helyére energikus scherzo került, amelyet különleges lassú tétel követ: nagybőgőn megszólaló gyermekdal, klezmer- és katonazene. A darabot eleinte tragikus hangú, végül diadalmat hozó, szenvedélyes finálé zárja.
Rendező: Budapesti Fesztiválzenekar
Parkolási információk
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.
Büféélmény – sorban állás nélkül
Az Átrium-büfében új étkezési szolgáltatásunknak köszönhetően lehetőségük van előrendelést leadni egy órával az előadás megkezdése előtt, így megszabadulhatnak a hosszas sorban állástól az előadás szünetében, és azonnal fogyaszthatják a megrendelt étel-, italféléket. Az előrendelés részletei elérhetőek itt.
Biztonságos jegyvásárlás
Felhívjuk kedves Látogatóink figyelmét, hogy a Müpa kizárólag a saját weboldalán és hivatalos jegypénztáraiban megváltott jegyekre tud garanciát vállalni. A kellemetlenségek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy előadásainkra, koncertjeinkre a jövőben is a mupa.hu weboldalon keresztül, valamint az Interticket (jegy.hu) országos hálózatában vagy a jegypénztárainkban váltsa meg jegyét.