Stravinsky Pulcinella című táncjátéka nem csak a komponista életművében jelez fordulatot: a zenetörténészek a modern zene történetében is határkőnek tekintik: a neoklasszicizmus kezdetét is ettől számítják. 1919-ben az immár világhírű zeneszerző figyelmét Gyagilev hívta fel Pergolesi életművére. Stravinsky tanulmányozni kezdte az olasz muzsikus műveit, és különböző tételeiből táncjátékot komponált, amely a régi nápolyi commedia dell'arte alakjait és színpadi helyzeteit eleveníti fel. A Pul...cinellából 1922-ben szvitet is komponált, amely azóta is állandó sikerdarabja a hangversenytermeknek. Olasz szvitjében pedig a balett tételeit „hasznosítja újra”. Az Olasz szvit első változatát 1925-ben hegedűre és zongorára készítette, majd 1932-ben világhírű honfitársa, Gregor Pjatyigorszkij számára írta a csellóváltozatot, mígnem 1933-ban a hegedűs Samuel Dushkin számára még egyszer - utoljára - átdolgozta a szvitet. Pergolesi zenéjének bája és Stravinsky stílusának pikáns, ironikus hangja egyedülállóan élvezetessé teszi az Olasz szvitet, amely egyébként a Stravinsky-életmű egyetlen csellóra és zongorára írott darabja.
Az 1915-16-os évadban a Flonzaley-vonósnégyes mutatta be Stravinsky Három darab vonósnégyesre című művét. A kvartett primáriusa, Alfred Pochon ezután javasolta a zeneszerzőnek, komponáljon további kvartetteket. A nyarat Stravinsky első felesége társaságában a bretagne-i Carentec-ben töltötte, ahonnan bosszús levelekben számolt be barátjának, Charles Ferdinand Ramuznek (A katona története szövegírójának), hogy szállása előtt az emberek nem átallanak kora hajnaltól kezdve hangosan énekelni, amitől ő sem aludni, sem komponálni nem tud. Hogy mégiscsak tudott komponálni, jól mutatja az egytételes Concertino, amelynek kottáját ősszel sikerrel leszállította a kvartettnek, és amelyet 1952-ben egy tizenkét hangszerből álló együttesre hangszerelt meg.
A klarinétra, kürtre, fagottra, zongorára, hegedűre, brácsára és gordonkára irt Szeptett 1953-ban keletkezett, bemutatójára 1954 januárjában, Dumbarton Oaks-ban került sor, a zeneszerző vezényletével. Ebben az időben Stravinsky már megismerte és elsajátította Webern kompozíciós eljárását, és részben a szeriális technikát. A Szeptett szeriális kidolgozásmódja ellenére tonális mű, hangneme A-dúr.
Rendező: Budapesti Fesztiválzenekar, Művészetek Palotája
Parkolási információk
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.
Biztonságos jegyvásárlás
Felhívjuk kedves Látogatóink figyelmét, hogy a Müpa kizárólag a saját weboldalán és hivatalos jegypénztáraiban megváltott jegyekre tud garanciát vállalni. A kellemetlenségek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy előadásainkra, koncertjeinkre a jövőben is a mupa.hu weboldalon keresztül, valamint az Interticket (jegy.hu) országos hálózatában vagy a jegypénztárainkban váltsa meg jegyét.